Érdekes fordulat állt be a mai napon (2016.12.02) közzétett NAV tájékoztatóban a 2016-tól kötelező adóhatósági ellenőrzés XML fájl leírásában.
Mindig kérdés volt, hogy a számlán a vevő címét fel kell-e bontani NAV formátumra.
Időrendben ismertetjük a történteket a NAV címfelbontással kapcsolatban.
Az első NAV állás foglalás 2015.11.17-én azt írta KÖTELEZŐ megbontani.
(Ezt eltávolították a NAV oldaláról, amikor az újabb állásfoglalás érkezett. De ami a NET-re egyszer felkerül... itt megnézheti.)
21. Milyen adatszerkezetben kell a számlán szereplő „cím” adatokat átadni? Amennyiben „cím” adatok között a közterület neve, jellege, házszáma nem választható szét a számlázó programban, elegendő-e egy cellában szerepeltetni ezeket?
A Rendelet 2. melléklet szerint mind a számlakibocsátó, mind a számlabefogadó cím adatait az alábbi bontásban kell tartalmaznia az adatszolgáltatásnak.
cím
iranyitoszam
Település
Kerület
Közterület neve
Közterület jellege
Házszám
Épület
Lépcsőház
Szint
Ajtó
Mivel a Rendelet 2-3. mellékleteinek az alkalmazása kötelező, az abban foglaltaktól nem lehet eltérni, ezért pl. a cím adatok egy mezőben történő szerepeltetése nem fogadható el.
Az XSD címadatokra vonatkozó egyes mezőinél a "minoccurs=0" kitétel azért szerepel, mert bizonyos címeknél például nem értelmezhető a Közterület jellege (pl.: helyrajzi szám esetén), vagy például nincs Házszám, Emelet, Ajtó, így ezekhez a mezőkhöz nem feltétlenül tartozik adat. Amennyiben a számlán szereplő címben nem szerepel Házszám, Emelet, Ajtó adat, akkor azt az XML adatszolgáltatásnak sem kell tartalmaznia.
Aztán érkezett a 2015.12.21-én a második állásfoglalás, ami azt írta TÖREKEDNI kell a cím felbontásra.
(Ez a cikk írásakor (még) elérhető a NAV oldalán. Ha már esetleg nem, akkor itt a tárolt változata. Nem árt ezeket megtartani.)
10. A címadatok között szereplő „Közterület jellege” mezőbe milyen címadat kerülhet? Kötelező a címadatokat megbontani? Azt, hogy a közterület jelleget egy számlán milyen formában kell feltüntetni – például utca/u./u stb. – a jogszabály nem határozza meg, így kizárólag az adózó döntése. Az adatexport során az adatszolgáltatásban olyan formában kell megadni a közterület jellege adatot, ahogy az a számlán is szerepel. Így például ha a számlán a közterület jellegeként, mint utca az „utca” szó szerepel, akkor azt kell feltüntetni az adatszolgáltatásban is, de ha például az „u.” fordulat szerepel, akkor az lesz a feltüntetendő adat stb. Az XSD sémában a 10 féle címadat közül csupán 3, azaz az irányítószám, a település és a közterület neve tartozik az ún. kötelező mezők közé. Ezeket szükséges elkülöníteni. Azonban a közterület neve egy 1-100 karakterig terjedő szöveges mező, így például az XSD szerint elfogadható az a megoldás, ha az irányítószám és város megjelölésén kívül minden címadat ebben a mezőben szerepel, vagyis nem lesz hibás az XML állomány. Ugyanakkor az adózóknak törekedniük kell arra, hogy lehetőleg teljes körű adatszolgáltatást nyújtsanak
Legnagyobb meglepetésünkre az XML téma megint előkerült (2016.12.01) és újra a KÖTELEZŐ cím megbontást írja.
Érdekes módon nem pdf, hanem docx formátumban tették közzé, ahogy a lenti képen is látható. Elérérése a NAV oldalán, vagy a tárolt változat, ha épp nem lenne elérhető.
Ezek után, ahogy eddig is: Mi a cím NAV formátumú megbontását javasoljuk! Ha olyan programot használ, mely nem képes címbontásra, inkább cserélje le egy Provimax számlázó programra vagy ingyenes számlázóra!
A NAV főoldalán a tájékoztató híre
A letöltött dokumentum elolvasásakor ért minket is a meglepetés.
Kiemeltük a lényeges részt.
Persze láttunk már olyat, hogy ez pár napon belül megváltozott, de ha ennyire instabil a kérdés, akkor mindenképpen használja a Provimax programokban alapnak számító NAV cím felbontást! Amennyiben kikapcsolta a program beállításban, akkor kapcsolja vissza.
Régebbi cikkeink a címfelbontással kapcsolatban
A 2016-OS ADÓHATÓSÁGI ELLENŐRZÉSI FUNKCIÓK MIATT VÁLTOZÁSOK A SZÁMLÁZÓ PROGRAMBAN
A 2016-OS ADÓHATÓSÁGI ELLENŐRZÉSI FUNKCIÓK MIATT VÁLTOZÁSOK A SZÁMLÁZÓ PROGRAMBAN II