A 2016-os adóhatósági ellenőrzési funkciók miatt változások a számlázó programban II

Figyelem! A félreértések elkerülése végett: az Adóhatósági ellenőrzési funkció megléte továbbra is kötelező! Azaz csak az ezt tartalmazó 16-os verziójú számlázó programjaink használhatók 2016-ban számla kiállításra!

A NAV 2015.11.17-én kiadott ELSŐ állásfoglalásában a cím megbontásáról ez szerepelt:

A NAV oldalán az első PDF elérése és abból 21 pont idézve

21. Milyen adatszerkezetben kell a számlán szereplő „cím” adatokat átadni? Amennyiben „cím” adatok között a közterület neve, jellege, házszáma nem választható szét a számlázó programban, elegendő-e egy cellában szerepeltetni ezeket?

A Rendelet 2. melléklet szerint mind a számlakibocsátó, mind a számlabefogadó cím adatait az alábbi bontásban kell tartalmaznia az adatszolgáltatásnak.

cím

iranyitoszam

Település

Kerület

Közterület neve

Közterület jellege

Házszám

Épület

Lépcsőház

Szint

Ajtó

Mivel a Rendelet 2-3. mellékleteinek az alkalmazása kötelező, az abban foglaltaktól nem lehet eltérni, ezért pl. a cím adatok egy mezőben történő szerepeltetése nem fogadható el.

Az XSD címadatokra vonatkozó egyes mezőinél a "minoccurs=0" kitétel azért szerepel, mert bizonyos címeknél például nem értelmezhető a Közterület jellege (pl.: helyrajzi szám esetén), vagy például nincs Házszám, Emelet, Ajtó, így ezekhez a mezőkhöz nem feltétlenül tartozik adat. Amennyiben a számlán szereplő címben nem szerepel Házszám, Emelet, Ajtó adat, akkor azt az XML adatszolgáltatásnak sem kell tartalmaznia.

A NAV 2015.12. 21-én kiadott MÁSODIK állásfoglalást adott ki az adóhatósági ellenőrzés funkcióval kapcsolatban.

A NAV oldalán a második "végleges" PDF elérése és abból a 10. pont idézve:

10. A címadatok között szereplő „Közterület jellege” mezőbe milyen címadat kerülhet? Kötelező a címadatokat megbontani? Azt, hogy a közterület jelleget egy számlán milyen formában kell feltüntetni – például utca/u./u stb. – a jogszabály nem határozza meg, így kizárólag az adózó döntése. Az adatexport során az adatszolgáltatásban olyan formában kell megadni a közterület jellege adatot, ahogy az a számlán is szerepel. Így például ha a számlán a közterület jellegeként, mint utca az „utca” szó szerepel, akkor azt kell feltüntetni az adatszolgáltatásban is, de ha például az „u.” fordulat szerepel, akkor az lesz a feltüntetendő adat stb. Az XSD sémában a 10 féle címadat közül csupán 3, azaz az irányítószám, a település és a közterület neve tartozik az ún. kötelező mezők közé. Ezeket szükséges elkülöníteni. Azonban a közterület neve egy 1-100 karakterig terjedő szöveges mező, így például az XSD szerint elfogadható az a megoldás, ha az irányítószám és város megjelölésén kívül minden címadat ebben a mezőben szerepel, vagyis nem lesz hibás az XML állomány. Ugyanakkor az adózóknak törekedniük kell arra, hogy lehetőleg teljes körű adatszolgáltatást nyújtsanak

Az új állásfoglalás enyhített az előző állásfoglalásban szereplő vevő cím megadáson. A kötelező helyett "Törekedni kell" megfogalmazást használ!

A számlázó programokat módosítottuk az új állásfoglalásban rejlő lehetőséggel

Ennek kapcsán a két ünnep között a fejlesztőink megoldották, hogy a 16.0.0 verzióban bevezetett kötelező cím szétbontást ki lehessen kapcsolni, ha valaki a NAV kérése ellenére mégsem kíván törekedni a cím megbontására, mert életszerűtlen és sok felesleges munkát okoz.

2015. december 30-án felkerült a honlapunkra a 16.0.1 verzió, majd 2016. január 4-én a 16.0.2-es verzió, melyben a kötelező NAV cím megadást ki lehet kapcsolni. Amennyiben kikapcsolja a NAV címformátumot, akkor a program a cím adatokat elfogadja egy mezőben is. Ebben az esetben is a vevő felvételnél ki és be lehet kapcsolni a NAV formátumot. A két cím megadási forma vegyesen is használható. Ennek a funkciónak külön előnye, hogy a külföldi vevők esetén nem kell bajlódni az ilyen esetekben sokszor értelmezhetetlen NAV formátummal.

Alap esetben ez a beállítás be van kapcsolva. A beállítást a programok menüjében található Rendszer -> Program beállítás ablakban lehet elérni és módosítani. A program a kikapcsolás esetén közli, hogy kizárólag az Ön felelősségére kapcsolja ki a (először kötelezőnek majd újabban törekedni kell definícióval ellátott) NAV cím megbontást. A beállítás tárolása után a programokat hálózatos rendszerben újra kell indítani.

 

NAV formátumú cím megadás kikapcsolás

Kikapcsolás esetén a régebben felvitt vevőknél sem kéri a NAV formátumra történő konvertálást 2016-os bizonylat készítése esetén sem.

Bekapcsolt esetben viszont a nem bontott címeket az előző leírásunkban bemutatott módon bontatni fogja. A már bemutatott leírást itt olvashatja el.

A vevő felvétel kikapcsolt és bekapcsolt NAV formátumnál a következőképeken nézhető meg.

Kikapcsolt állásban a cím egy sorban adható meg.

Bekapcsolt állapotban NAV szerint bontásban adhatja meg a címet

Vevő felvétel közben Be-, Kikapcsolni csak akkor lehet, ha a program beállításban ezt engedélyezték.

A Provimax csapata alapvetően azt javasolja, hogy a NAV cím formátumot használja!

A félreértések elkerülése végett: az Adóhatósági ellenőrzési funkció megléte továbbra is kötelező! Azaz csak az ezt tartalmazó 16-os verziójú számlázó programjaink használhatók 2016-ban számla kiállításra!

További módosítások, javítások a 16.0.2 verzióban

- Akciós árról eredeti ár visszaállítás javítása.

- E-mail küldés több címzettnek vesszővel, vagy pontos vesszővel elválasztott címek esetén. (Példa a megadásra: valaki@demo.hu;masik@demo.hu)

Nincs jogosultsága megtekinteni az adott tartalmat, vagy jelenleg nem elérhető a tartalom!
Adja meg a kívánt aldomaint:
.[@WSG_DOMAIN@]